A következő
elektromobil versenyen való elindulás elég komoly felkészülést igényel ugyan
is az idén nem csak egy autót fogunk felkészíteni a versenyre, hanem hármat.
Ahhoz hogy a csapat időben elkészüljön az autókkal, nem elég a spontán
eltervezem és megépítem magatartás. |
Szükségesnek láttuk, hogy most már komolyan és rendezetten készüljünk fel, hogy minél több időt nyerjünk és az elkövetkező fél évbe beleférjen az a három autó, amit mindenképpen szeretnénk felkészíteni. A csapat összeül
2011. augusztus közepén idejét
éreztük annak, hogy összeüljünk a lehetséges tagokkal, hogy elkezdjük az
általunk nevezett ”ALFÁT” megtervezni. A feladat nem egyszerű és a maximális
keretből is csak 3 fővel rendelkezünk jelenleg. Úgy gondolom, nem kell újra
feltalálnunk a spanyolviaszt, így legelőször szemügyre vettük a tavalyi top
csapatok autóit, vázszerkezet kialakítást, egyszóval megvizsgáltuk mivel tudjuk
kiegészíteni az ötleteinket. Egy elképzelésünk már volt arról, hogy pontosan
mit is akarunk. A váz szerkezetet 15x15 mm-es zártszelvények felhasználásával
megfelelő merevítések elhelyezésével a lehető legegyszerűbben megépíteni.
Építsünk vázat, na de még is hogy nézzen ki!?
A szabályoknak megfelelően
elméletileg 2 féle vázszerkezeti alap létezhet persze erre a versenyzők számos
esetben rácáfoltak, az egész kreativitás kérdése. El kell döntenünk, hogy a
három vagy pedig a négy kerekes autót támogatjuk. Attila (csapat mentora)
leginkább a három kerekes megoldást támogatná, ugyan is elméletileg ennél a
lehetőségnél a motorok ereje kis veszteséggel átvihető a hátsó kerékre. Én
(csapatkapitány) eleinte meg voltam győződve hogy a négy kerék nagyobb
stabilitást ad. Hogy döntésem megérveljem, és magam malmára hajtsam a vizet
felhoztam pár példát a tavalyi versenyeken történt balesetekről ahol is
többségében 3 kerekű elektromobilok borultak. Pro és kontra érvek követték
egymást végül én is átálltam a három kerék sötét oldalára.
A stabilitás a konstrukció
kialakításától függ, vagyis ha a kerekek tengelyeit összekötjük egy
képzeletbeli vonallal, akkor az általuk alkotott egyenlő szárú háromszög
szárainak a szöge kb 53 fokot kell bezárnia.
|
Vegyünk egy olyan példát ahol
egy egyenlő szárú háromszög alapja 50 egység hosszú és a magassága is 50
egység hosszú, ha helyesen szerkesztettük a háromszöget, akkor a szárak által
bezárt szög 53 fok lesz. A képen látható fehér kockák helyén helyezkednek el
a kerekek tengelyei, amit a vonalak összekötnek. Az arányokat úgy alkalmazva,
hogy a sofőr az első két kerék képzeletbeli tengelyén helyezkedik el, egy
elméletileg stabil járművet kapunk. Persze a súlypontot ettől függetlenül még
a lehető legalacsonyabbra kell vinnünk, tehát a szabály szerinti 70 mm has magasságot
szigorúan tartani fogjuk.
|
Az újonnan szerzett okosságunkat
alkalmazva a térhálós vázszerkezetünkre, lassan papírra vetettük, hogy mit is
szeretnénk megépíteni. A cél az volt, hogy minél kisebb, fordulékonyabb,
könnyebb legyen. A tavalyi autóból kiindulva az utastér méretét a lehető
legkisebbre vettük, hogy a sofőrünk, épp hogy de kényelmesen és biztonságosan
elférjen.
Az alapokat átbeszélve egy órával
később már volt egy kész elképzelésünk az autó alakjáról, kinézetéről. A kész
skiccünket próbáltuk rá illeszteni a korábban megbeszélt háromszögre, persze ez
csak elméleti háromszög, a valóságban a stabilitást sok minden befolyásolhatja,
de valahol el kell kezdeni, aztán majd még csiszolunk a terven az építések
illetve megbeszélések folyamán.
|
|
Felülnézet
|
Oldalnézet
|
Több órás
ötletezgetés után elégedetten álltunk fel az asztalról. Engem személy szerint
nagyon is érdekelt, hogy az, amit most mi papíron elképzeltünk, vajon hogy fog
kinézni 3D-ben.
Lássuk a medvét vagy
is az ”ALFÁT”
Pár nappal később a megbeszélés után elővettem a jól
megszokott AutoCAD 2007-es verzióját, amit egy éve olyan sikeresen alkalmaztam
az akkori autónk ”megtervezéséhez”. Már a tervezésnél is felkeltette a
figyelmem, hogy a fúrók elhelyezkedésének szempontjából nem maradhat az alsó
váz résznél lévő 18 fokos törés a vízszinthez képest. A 3D-s rajzban a hátsó
részt így már a fúrók helyének plusz hozzáadásával rajzoltam meg.
Úgy gondolom az, hogy
most már minden irányból meg tudjuk nézni az autót jelentősen fogja segíteni
a munkánkat, és ezzel az építési idő is minimálisra vehető majd, abból a
szempontból, hogy nem kell azon agyalnunk, hogy hol rontottuk el. Persze ez
még nem azt jelenti, hogy a vázzal kapcsolatos minden elemmel végeztünk, hiszen
még nagyon sok dolog van hátra, ami módosíthatja, vagy teljes egészében
átterveztetheti velünk az autó alakját. A végeredménnyel ennek ellenére meg
vagyok elégedve, elég életképes tervnek látszik. A srácoknak a következő
megbeszélésen mutatom majd be, ahol eldönthetjük, hogy maradjon vagy
változtatásokra van szükség.
|
A verseny dátumának időpontjáról még jelen
pillanatban mindig semmi hír, remélem, mire kiírják a verseny nevezési
időpontját addigra mi már egy kész autó terveivel fogunk neki vágni az építésnek.
|