Áttételszámítás előtt először is vegyünk egy teljesen
hétköznapi példát, hogy mindenki megértse, a működését. Talán lehet azt mondani,
hogy mindenkinek volt legalább egy BMX kerékpárja vagy valami hasonló:) Ha visszagondolunk,
rá akkor eszünkbe juthat, hogy elöl a hajtókaron a fogaskerék mérete jóval
nagyobb, mint a hátsó agyon található fogaskerék mérete. Konkrétabban elöl
lehetett olyan 50 fog hátul, pedig ha az arányokat tekintve 25 fog, a kettő
egymáshoz viszonyított aránya 1:2. Ahogy az ábrán is láthatjuk, illetve az arányokból a jobbak már ki is következtették,hogy amíg a nagy fogaskerék egyszer körbeforog addig a kicsi kétszer teszi meg ugyan azt az utat.
Továbbiakban egyszerűség kedvéért vegyük azt a hat sebességes váltóval felszerelt járművet, amellyel az előző versenyen rajthoz álltunk. Az összegző tengely végén található fogaskerék itt 16 fogas, a hátsó kerékagyon, pedig egy 6 sebességes 28x14-es méretű fogas koszorú található. Tegyük fel, hogy a lánc a fogas koszorú 28 fogas részén fut, ekkor a fogak számának arányából az általuk képviselt áttétel 28/16 = 1,75. Ez azt jelenti, hogy a kis fogaskeréknek (16 fogas) ennyit kell fordulnia ahhoz, hogy a kerék egy teljes fordulatot tudjon megtenni.
| 1. sebesség: | 28/16 | 1.75 | 2. sebesség: | 24/16 | 1.5 | 3. sebesség: | 20/16 | 1.25 | 4. sebesség: | 18/16 | 1.125 | 5. sebesség: | 16/16 | 1.0 | 6. sebesség: | 14/16 | 0.875 |
|
Most hogy a táblázatban kiszámoltuk a lehetséges áttételeket,
tudunk egy elméleti végsebességet számolni. A fúrók üresjárati fordulatszáma
400 fordulat percenként, de mivel ez üresjárati és mi terhelés alatt szeretnénk
tudni, hogy elméletileg mit bír a gépünk így számoljunk egy 350 fordulat/perces
fordulatszámmal ez talán valamennyivel közelebb lesz a valósághoz.
A meghajtott kerekünk tehát a 350(motor fordulatszáma
terhelés alatt)/0.875(6. sebesség áttételi aránya) = 400 fordulatot tenne meg
percenként, amit 60-al felszorozva óránkénti 24000 fordulatot jelentene. Ahhoz,
hogy ez mekkora megtett távolságnak felel meg, szükségünk van a meghajtott
kerék kerületére (a kerekünk sugara 25 cm, így a kerület a régi jól bevált matematikai
képlet alapján 2*r*3.14 = 157
cm, amit átváltva 0.00157 km-et kapunk). Az elméleti
végsebesség így a fordulatszám és a kerék kerületének szorzata vagy is
24000*0.00157 = 37,68 km/h lenne.
Ezek alapján a fogaskerekek cseréjével játszhatunk az
áttételi arányokkal és így ki lehet kísérletezni ettől jobb végsebességeket is.
Sok sikert hozzá!
|